Suzanne heeft in Opdienen of Afserveren nogal een opmerkelijk plan voor een restaurant. Deze wil ze namelijk openen in een tram, De RotterTram Deze staat niet stil op een vaste locatie, maar zal tijdens je diner door Rotterdam heen rijden. Er zijn in de wereld slechts vijf restauranttrams en Suzanne loopt dan ook tegen ontzettend veel problemen op.
Suzanne van de RET naar De RotterTram
De 31-jarige Suzanne Knegt is al elf jaar marketingadviseur bij de RET. Haar fascinatie voor de tram heeft haar gebracht naar een nieuw project: De RotterTram. “Het is mijn droom. Een moderne restauranttram door Rotterdam”, zo legt Suzanne uit in Opdienen of Afserveren. “We moeten een keuken en wc aan boord krijgen, met daarbij 44 plaatsen om te dineren en tegelijkertijd de stad kunt zien.” De voorbereidingen hebben al twee jaar in beslag genomen, waarbij ze vanaf nul moest beginnen. Er zijn namelijk weinig voorbeelden.
Belangrijk is de connectie met de RET, wat de baas van Suzanne is eigenaar van alle historische trams in de stad. Na een jaar onderhandelen mag Suzanne een tram uit 1969 voor vijf jaar pachten. Een volgende opgave wordt de financiering. Zelf heeft ze namelijk geen budget en zo wil ze dan ook tweehonderdduizend euro bij elkaar harken via crowdfunding.
Hulp van Ad Janssen voor bijzonder project
Terwijl ze haar baan opzegt zit Suzanne allerminst stil. Ze is druk met de inrichting en is ook op Ad Janssen afgestapt. De meesterkok en horeca-ondernemer ziet ze als potentiële partner. Hij is geïnteresseerd om haar te ondersteunen. Ze zet daarnaast een persdag op om de crowdfunding op gang te krijgen. Met ook een reclamecampagne door middel van een groot billboard wordt de cruciale grens eindelijk bereikt.
Daarmee is Suzanne er met haar Rottertram nog lang niet, want zoals ze het zelf zegt: ‘pak je verbouwprogramma bingokaart er maar bij’. Het gaat langer duren, er zijn meer kosten en er zijn flink wat hobbels op de weg. Goed nieuws is wel dat Ad Janssen inmiddels officieel de horecapartner is geworden van de Rottertram. Belangrijk daarbij is dat hij het hele menu heeft samengesteld.
RotterTram rijdt nog niet in Opdienen of Afserveren
Vooral het papierwerk blijkt veel voeten in de aarde, maar uiteindelijk wordt er toch een contract getekend. De verbouwing start en iedereen is klaar voor een eerste proefrit. Er is nu alleen een rijverbod, vanwege verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid. Suzanne zit dan ook flink in de put. “Als je vooraf alles wist, was je er vermoedelijk niet aan begonnen. Maar ik weet waar ik het voor doe.” Tijdens Opdienen of Afserveren rijdt de RotterTram dan ook nog niet, inmiddels is het streven om eind juni te rijden.
“De komende 8 weken zijn wij nog druk bezig met de verbouwing. Daarna maken wij een aantal testritten en wordt de RotterTram gekeurd. Volgens planning gaat de RotterTram vanaf 28 juni 2018 door de stad rijden en wordt het een vast onderdeel van het Rotterdamse straatbeeld. De datum van de allereerste commerciële rit wordt later bekendgemaakt”, aldus Suzanne bij Kom ie uit Rotterdamdam.
De RotterTram is ook te volgen via Facebook en Instagram.